Prof Madya Dr Abu Hassan

SHAH ALAM- Sudah tiba masanyagenerasi muda berubah agar tanah air akan terus terpelihara.

Pensyarah Pengajian Media, Fakulti Sains Sosial Universiti Malaysia (UM) Prof. Madya Dr Abu Hassan Hasbullah, berkata perubahan perlu dilakukan oleh generasi muda untuk kebaikan negara.

“Parti politik bukan milik semua orang, tetapi tanah air ialah milik seluruh rakyat. Jika tanah air musnah, kita hendak pergi ke mana? Penentu pilihan raya ialah pada golongan muda agar tidak taksub pada baka politikyang diwarisi nenek moyang mereka.

Sebagai anak mudaperlu fikir adakah tanah air kita kini lebih baik dari negara lain?” katanya dalam Wacana Sinar Harian yang bertajuk PRU 13, undi siapa jadi penentudi sini hari ini.

Katanya, perubahan yang berlaku di Mesir dan Romania diatas kebangkitan anak muda wajar dicontohi.

“Bagaimana anak muda di Mesir merealisasikan bahawa golongan tua yang taksub pada politik lama gagal diselamatkan?Bagaimana berbillion ringgit setiap tahun dengan sekelip mata hilang? Mesir sepatutnya menjadi negara yang bagus.

Oleh itu, anak-anak muda yang bangkit dan membebaskan Mesir harus dijadikan model dan bukan survival politik,” katanya.

Selain itu, katanya, dengan perubahan yang dilakukan juga mampu mengubah indeks demokrasi dan rasuah negara.

“Kenapa kita harus sayang pada parti yang tidak mampu melakukan janji yang mereka katakan. Jika mereka tak dapat lakukan janji itu, kita harus tukar dan beri pada yang lain,” ujarnya.

Tambahnya lagi, dalam proses sebuah tamadun, tidak perlu ada perasaan bimbang jika mana-mana parti akan jatuh dan diganti parti lain.

Jelasnya, apa yang penting ialah kepercayaan.

“Jika Pakatan Rakyat (PR) diberi kepercayaan untuk mentadbir dan mereka berjaya, maka kita harus beri kepercayaan. Penentu sekarang ialah demografi golongan muda berumur 21 hingga 40 tahun disamping kaum Cina dan kaum wanita. Saya menyeru kita semua lakukan perubahan demi kebaikan negara,” ujarnya. [Sinar Harian]


_____________________________________


ORANG MUDE PERLU BANGKIT..JGN LALAI LG..

SKRG AKU TGK..ANAK MUDA SERING LALAI DIBUAI MIMPI..

KITE PERLU MELAKUKAN PERUBAHAN..

JGN KITE TAKSUB DGN PARTI YG NENEK MOYANG KITE SKONG DLU..

KITE PERLU BERUBAH DEMI MSE DEPAN NEGARE..

MAU KE KORG TGK NEGARE NI NANTI MUSNAH DISEBABKAN UMNO YG MEMERINTAH..

JD?..APE TUNGGU LG..FIKIR2KAN LAH..



ANAK MUDA TOLAK UMNO